اقتصادکارامد: اخطار رئیس جمهور به خودروسازان برای پایان دادن به تولید خودروهای بی کیفیت که مصرف سوخت بالایی دارند، بار دیگر لزوم نوسازی صنعت خودروسازی کشور و تولید خودروهای ایمن و کم مصرف را آن هم در شرایطی که جهان به سمت خودروهای برقی و خودران در حرکت است، گوشزد کرد.
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیسجمهوری ۲۵ آبان ماه در جلسه هیات دولت خطاب به وزیر صمت دستور داد: در جلسهای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچگونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت.
هر چند رئیس جمهور به خودروسازان تذکر داد اما در مقابل هم اعلام کرد که این شرکتها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است.
برای رسیدن به کیفیت بالای خودرو و کاهش مصرف سوخت نیاز به انتقال تکنولوژی ها و به روز رسانی توانمندی های داخلی است هر چند خودروسازان از یک سو با تحریم های بین المللی و تجهیزات قدیمی و از سوی دیگر با زیان انباشته و قیمت گذاری دستوری، دست و پنجه نرم می کنند و این موارد باعث شده است تا به طرح های توسعه ای دست پیدا نکنند اما سیاست هایی نیز برای ارتقای تولید و کیفی سازی دارند که به آنها نیز در این گزارش پرداخته ایم.
در مقابل خودروسازان، خریداران قرار دارند که انتظار دارند با هر بار افزایش قیمتی که خودروسازان روی خودروها اعمال می کنند، به همان میزان نیز کیفیت خودروها را تضمین کنند، ضمن اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۲ شرکت بزرگ خودروساز چندین بار افزایش قیمت ارائه کردند که هر چند که این افزایش ها در راستای محاسبات افزایش بهای مواد اولیه، ارز تامینی و هزینههای تولید است اما مهمترین دغدغه مصرف کنندگان ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی است و بحث رضایت و حق مصرف کنندگان است.
صنعت خودرو در آزمون کیفیت
از آیین نامه ارتقای کیفیت خودرو و کاهش مصرف سوخت تا راه اندازی مرکز تست آلایندگی خودروهای سواری
داستان کیفی سازی خودروها و توجه به کاهش سوخت پیش از تاکید رئیس جمهور، در سوم آبان ماه کلید خورد، در اینجا بود که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب آییننامه پیشنهادی وزارت صمت در هیات وزیران با عنوان " ارتقای کیفیت تولید خودرو و کاهش مصرف سوخت" خبر داد که این آیین نامه نخستین سندی است که به طور خاص به موضوع کیفیت تولید خودرو میپردازد و استانداردهای مربوطه را تعریف میکند.
طبق گفته عزتالله زارعی، این آییننامه همه زنجیره تولید خودرو را شامل میشود و طراحی، قطعهسازی، نوسازی، فروش و خدمات پس از فروش در یک نظام ارزیابی مورد رصد و پایش قرار خواهد گرفت و بر پایه نظام امتیازدهی در کیفیت خودروهای ساخت داخل رصد می شود.
بخشی از آزمایشگاه تست آلایندگی خودروهای سواری به تحقیقات و توسعه اختصاص دارد و این زمینه را برای شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی فراهم می کند تا پژوهشهای خود در زمینه ارتقای عملکرد سوخت، کاهش آلایندهها و انطباق با استانداردهای آینده را در این مرکز انجام دهند.
در نهایت ۱۳ آبان ماه، «آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۶ قانون ساماندهی صنعت خودرو (موضوع ارتقای کیفیت تولید خودرو)» که ۳۰ مهر ماه امسال در هیات وزیران به تصویب رسیده بود، با امضای محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. هدف از تصویب و اجرای این آیین نامه ارایه یک راهکار و رویه اجرایی برای ارتقای کیفیت تولید خودرو و خدمات مرتبط با آن و همچنین رقابت پذیر نمودن شبکه ارزش تحت اختیار هر یک از خودروسازان است که منجر به ارتقای رضایت مشتریان و مصرف کنندگان از کیفیت خودروهای تولید داخل در شاخص های کلان می شود.
کیفی سازی خودروهای داخلی تنها به اینجا ختم نمی شود بلکه در ۱۱ آبان ماه امسال آزمایشگاه تست آلایندگی خودروهای سواری و ۲ محور کشور با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و سخنگوی دولت در استان البرز افتتاح شد که با راه اندازی این مرکز، ایران برای نخستین بار به زیرساخت انجام آزمایشهای آلایندگی طبق استاندارد یورو ۶ دست یافت. این مرکز، امکان اندازه گیری دقیق ذرات معلق ۲.۵ و ۱۰ میکرون را برای خودروهای سواری و ۲ محور را فراهم کرده است.
بر اساس مصوبات سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، تمام خودروهایی که در ایران شمارهگذاری میشوند باید آزمونهای آلایندگی را با موفقیت طی کنند و قطعات کلیدی مانند کاتالیستها استاندارد شوند؛ نتایج تستها پس از تأیید سازمانها برای صدور مجوز شمارهگذاری به پلیس ارسال میشود.
مصرف سوخت بالای خودروهای فرسوده
بحث کیفیت خودروها و مصرف سوخت آنها تنها به خودروهایی در خط تولید اختصاص ندارد، بلکه خودروهای فرسوده نیز سهم زیادی در مصرف سوخت بالا و آلایندگی ها دارند، بر اساس آخرین اعلام ستاد نوسازی ناوگان حملونقل ایدرو، نزدیک به ۴۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در ناوگان حمل و نقل کشور، در حال تردد است که نزدیک به ۲۲ میلیون چیزی حدود ۵۲ درصد از این ناوگان در مرز فرسودگی هستند.
تنها خودروهای فرسوده سواری و وانت سالانه ۸.۳ میلیارد لیتر بنزین میسوزانند که از منابع ارزی کشور را هدر میدهند. در صورت جایگزینی این خودروها با دوگانهسوز یا برقی تا ۷ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی و ۷۰ درصد کاهش ناترازی بنزین در کشور رقم زد.
در کنار آلایندگی های بالای خودروهای فرسوده و ضرورت از رده خارج شدن آنها، لزوم توجه خودروسازان به موضوع طراحی و مهندسی خودروهای کم مصرف ضروری است. از آنجایی که سالانه نزدیک به یک میلیون خودرو در کشور تولید می شود انتظار می رود این خودروها بر اساس استانداردهای روز جهانی و با کمترین مصرف سوخت و بیشترین قدرت موتوری عرضه اندام کنند.
تاکید رئیس جمهور به تولید خودروهای با کاهش مصرف سوخت و ارتقای کیفیت موتور خودروها با اصلاح پیشرانهها و بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا فرصتی شد تا به تبیین برنامه ها و سیاست های دو شرکت بزرگ خودروساز و ترسیم مسیر آینده صنعت خودروسازی در کشور بپردازیم.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در گفتوگو با ایرنا و در واکنش به سخنان اخیر رییسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، تاکید کرد: این مطالبه کاملا بهجا و راهبردی است و برنامه کاهش مصرف سوخت محصولات ایرانخودرو از اواخر سال گذشته و همزمان با خصوصیسازی این شرکت آغاز شده است.
وی گفت: مسیر اصلاح مصرف سوخت هم روشن است و هم فوریت دارد؛ اما تنها زمانی موفق خواهد شد که دولت و خودروسازان در یک برنامه واحد و منسجم حرکت کنند.
پیرمحمدی کاهش مصرف بنزین را وابسته به سه اقدام اصلی شامل اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید دانست و گفت: ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بالای ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در کشور تردد میکنند. بدون حذف این ناوگان، هیچ برنامهای موفق نخواهد شد.
۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بالای ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در کشور تردد میکنند. بدون حذف این ناوگان، هیچ برنامهای موفق نخواهد شد.
وی در عین حال تصریح کرد: اکتان پایین سوخت موجود در کشور، سبب مصرف زیاد سوخت، آلودگی بسیار زیاد و از بین رفتن موتور خودروها میشود که رفع این مشکل و ارتقای استاندارد سوخت نیز دارای اهمیت بالایی است. همچنین سقف توان ارتقای موتورهای احتراق داخلی در دنیا تقریبا به انتها رسیده و برای جهش واقعی در کاهش مصرف سوخت باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی رفت.
نظرتان را بیان کنید
پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد



































پیام ها